Тема уроку: Глюкоза
Мета уроку: ознайомити учнів з глюкозою, як представником вуглеводів, її фізичними, хімічними властивостями та застосуванням.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Очікувані результати:
учень:
• ілюструє властивості речовини рівняннями хімічних реакцій;
• наводить приклади застосування глюкози.
Структура уроку
1 Організаційний етап (1 хв.)
- Актуалізація опорних знань ( 10 хв.)
- Мотивація навчальної діяльності ( 2 хв.)
- Основна частина ( 20 хв.)
- Узагальнення знань ( 8 хв.)
- Рефлексія (2 хв.)
- Домашнє завдання ( 2 хв.) Хід уроку
1.Організаційний етап
2. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування.
Завдання:
1. Дайте визначення жирів.
2. Назвіть жири, які ми використовуємо, як харчові продукти.
3. Поясніть, який зв'язок існує між будовою молекули жиру та його агрегатним станом.
4. Назвіть кислоти, які входять до складу твердих та рідких жирів.
5. Назвіть типи реакцій, у яких беруть участь жири.
6. Перелічіть галузі виробництва, які використовують жири.
7. Дайте характеристику біологічної ролі жирів.
3. Мотивація навчальної діяльності
Знання, які ви отримаєте на уроці дозволять вам зрозуміти, як пов’язані будова та властивості глюкози їз важливим значенням її для людини та широким використання у медицині та харчовій промисловості. Ви дізнаєтесь, чому її називають еліксиром бадьорості та чому їжу потрібно ретельно пережовувати.
Для того. щоб ви краще запам’ятали властивості цієї незвичайної речовини, ми зануримось у світ дитинства, і спробуємо разом з вами скласти казкову історію прожиття глюкози.
4. Основна частина
Колись давно у хімічному королівстві жила надзвичайно вродлива дівчина, яку звали Вода. Вона вийшла заміж за сіроокого юнака на ім’я Вуглекислий Газ. Багато часу молоде подружжя проводило у садку, біля їхнього будиночку. Вони розмовляли, милувались зеленим листям, яке тріпотіло над ними і весело сміялися, коли сонячні промінці торкалися їх. Невдовзі у них народились двійнята: хлопчик і дівчинка.
▪ Запишіть рівняння реакції взаємодії води та вуглекислого газу при зазначених умовах
( 6СО2 + 6Н2О = С6Н12О6 + 6О2 )
▪ Як звали дівчинку і хлопчика?
Далекими родичами дітей були родини Альдегідів та Гідроксидів, тому лікар-педіатр, який оглядав дітей, не здивувався, виявивши у складі молекули дівчинки п’ять гідроксильних груп та одну альдегідну групу. А у листку обстеження записав, що дівчинка є альдегідоспиртом.
Давайте зблизька познайомимось з цією речовиною.Демонстрація фізичних властивостей глюкози. Це білий порошок, добре розчиняється у воді, солодкий на смак.
Глюкоза часто приходила в гості до дядечка купрум (П) гідроксиду і розсіювала всі його сумніви і турботи, які збиралися у ньому у вигляді осаду. Після розмови з дівчинкою очі старенького ставали прозоро синього кольору.
Лабораторний дослід № 22. Взаємодія глюкози з купрум (П) гідроксидом.
С6Н12О6 + Сu(ОН)2↓ → сполука синього кольору
Ця реакція відбувається за участю гідроксильних груп, і є якісною реакцією для їх виявлення. До речі, цю реакцію використовують для виявлення цукру в сечі. Такий аналіз є дуже важливим для виявлення у людини такого захворювання, як цукровий діабет.
Глюкоза завжди була привітною із сімейством оксидів. Аргентум (І) оксид був її приятелем. І ось одного разу він завітав до дівчини в гості. Вони довго розмовляли, і коли ненароком торкнулися один одного, утворився срібний іній. Чутка про це облетіла все королівство. Цей випадок дістав назву «реакція срібного дзеркала».
СН2ОН – (СНОН)4 – СОН + Аg2О → СН2ОН – (СНОН)4 – СООН + 2 Аg↓
глюконова кислота
Ця реакція відбувається за участі альдегідної групи.
Іноді глюкоза зустрічалась із дріжджами і тоді всі раділи і веселились.
С6Н12О6 → 2 С2Н5ОН + 2 СО2 ↑
етанол
Дівчинка виросла і відчула своїм покликанням працювати в організмі людини. Глюкоза зрозуміла, що саме вона може дати людському організму ту енергію, яка потрібна для звершення великих і корисних справ.
С6Н12О6 + 6О2 → 6СО2 + 6Н2О; ∆Н = -2870 кДж
А потрапляє глюкоза в організм людини найрізноманітнішими шляхами: з ягодами, фруктами (особливо багато її у винограді), медом. Коли відбувається гідроліз крохмалю, а він міститься у картоплі, кукурудзі, рисі, борошні та всіх продуктах вироблених з нього, то кінцевим продуктом також є глюкоза. Тому вона дуже любить тих людей, які ретельно пережовують їжу. Адже в такому випадку крохмаль під дією ферментів слини починає піддаватися гідролізу вже в роті, і глюкоза може швидше розпочати свою роботу поповнення організму енергією.
Глюкоза є першим помічником хворих, ослаблених людей. Адже вона входить до складу лікарських препаратів для підтримання життєдіяльності організму, як легкозасвоюваний і калорійний продукт при виснаженні людини. Використовується при консервуванні крові, входить до складу кровозамінник рідин. Її розчин вводять безпосередньо в кров, оскільки саме вона переносить глюкозу до клітин організму.
Стає вона у пригоді і для спортсменів під час змагань і тривалих тренувань. Мандрівникам не раз вдавалося перемогти несподівану слабкість лише завдяки кільком ковткам із фляги з розчином виноградного цукру. Тому й називають її еліксиром бадьорості.
Надлишок глюкози в організмі за участю гормону інсуліну перетворюється на речовину глікоген, який відкладається у печінці чи м’язах. Саме недостатнє виділення цього гормону підшлунковою залозою спричиняє захворювання на цукровий діабет. Коли ми виконуємо інтенсивну фізичну роботу, глікоген зазнає гідролізу: під дією води утворюються молекули глюкози, які потоком крові розносяться по всьому організму. При цьому в нас з’являється спрага не лише через втрату вологи з потом, а й через часткове витрачання її на гідроліз глікогену.
Крім того, глюкозу часто можна зустріти у кондитерських цехах, на виробництвах, які виготовляють дзеркала та іграшки (процес сріблення). Нею користуються при обробці й фарбуванні тканин і шкір.
5. Узагальнення знань
Завдання.
1. Як експериментально довести наявність у молекулі глюкози:
а) гідроксильних груп;
б) альдегідної групи?
2. Який об’єм вуглекислого газу (н.у.) виділиться при повному перетворенні 90 г глюкози на етиловий спирт під час бродіння ?
6. Рефлексія
Запитання:
- Чи познайомились ви ближче з речовиною глюкозою?
- Чи допомогла вам казкова історія вивчити властивості цієї речовини?
- Як би ви зобразили глюкозу, якщо потрібно було б проілюструвати цю казку?
7. Домашнє завдання
1. Вивчити відповідний матеріал з підручника.
2. Виконати завдання.
Література
1. Попель П.П., Крикля Л. С. – Хімія 9 клас. – К.: Видавничий центр «Академія», 2009.– 231с.
2. Савіна Л. – Я пізнаю світ. Хімія. – К.: Школа, 2002. – 365
Немає коментарів:
Дописати коментар